Wegkapiteins
Wegkapiteins
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Geert van Rooij |
|
|
|
|
Contactpersoon Wegkapiteins is Han Adriaens. |
Richtlijnen wegkapiteins TC Nuenen:
Verzoek aan de wegkapiteins om regelmatig aanwezig te zijn.
Maak voor vertrek de volgende afspraken met de groep:
- Wacht met vertrekken totdat er een duidelijke verdeling van de groepen is.
- Vertrekpunt voor de trappen van het Klooster.
- Zorg dat je ruim voor vertrek aanwezig bent.
- 5 minuten voor vertrek duidelijke verdeling in groepen.
- Wie neemt per groep de leiding als wegkapitein.
- Wie assisteert deze als 2e persoon.
- Waarheen gaat de rit (denk aan de windrichting).
- Welke afstand wordt er ongeveer gereden.
- Wat is de gemiddelde snelheid.
- Is er onderweg een pauzestop.
- Hoe groot is deze groep.
- Hoe laat verwacht je terug te zijn.
- Zorg ervoor dat je ruim voor het donker wordt weer terug bent.
Afspraken tijdens de clubritten:
- De ritten zijn alleen voor (potentiële) clubleden.
- De wegkapitein rijdt voor in de groep.
- De 2e wegkapitein rijdt achter in de groep.
- er is met regelmaat oogcontact met elkaar.
- Let op de snelheid en begin rustig (zeker in het begin van het seizoen).
- De wegkapitein geeft aan wie de route bepaalt.
- Vraag ook aan niet-wegkapiteins om ook eens de route te bepalen.
- Iedereen houdt zich aan de afgesproken snelheid, let hierop.
- Geef tijdig verandering van richting aan.
- Neem de verkeersregels in acht.
- Bebouwde kom vermijden, zo niet snelheid omlaag.
- Bij een lekke band wacht de hele groep.
- Waarschuw tijdig voor paaltjes of andere obstakels.
- Na een bocht voorin rustig aanzetten.
- Laat de groep in formatie rijden.
- Wil je omkijken leg dan 1 hand op de schouder van je buurvrouw / -man.
- Liever bellen dan roepen.
- Houdt altijd rekening met andere weggebruikers.
- Pas eventueel een korte aangepaste snelheid in om te drinken of te eten.
- Een EHBO pakket kan nuttig zijn, neem dit mee (evenals GSM en lampje).
- Kom telkens in clubtenue (clubshirt of clubjack en clubbroek of zwartebroek).
- Helm dragen is verplicht.
- Alles wat je doet doe je met de hele groep, samen uit samen thuis.
- Als er een ongeval is, zoek naar de oorzaak en meldt betrokkenen bij secretariaat.
- Veiligheid staat altijd voorop.
Afspraken over de snelheid:
- Vitaalgroep : snelheid, route en afstand in goed overleg.
- Groep 24: gemiddelde snelheid 24 km. = constant 24 - 25 op de teller.
- Groep 26: gemiddelde snelheid 26 km. = constant 28 - 29 op de teller.
- Groep 28: gemiddelde snelheid 28 km. = constant 30 - 31 op de teller.
- Groep 30: gemiddelde snelheid 30 km. = constant 32 - 33 op de teller
- Groep 30+: gemiddelde snelheid 32 km per uur of hoger, snelheid in overleg met de groep.
Bij vertrek:
- We gaan zoveel mogelijk alle snelheidsgroepen laten rijden, te weten de groepen 24, 26, 28 en 30.
- De wegkapiteins bepalen voor vertrek hoeveel en welke groepen er zullen rijden.
- We vertrekken niet eerder dan dat alle groepen verdeeld zijn en klaar staan.
- We zullen de verschillende snelheidsgroepen bij voorkeur niet samenvoegen.
- De groepsgrootte is maximaal 16 mensen, anders is het overzicht te lastig en komt de veiligheid in gevaar.
- We proberen zoveel mogelijk, in overleg met de groep, afstand en tijdsduur van de rit vooraf aan te geven.
- We plannen onze ritten zo dat we een half uur voor donker terug zijn zodat we marge hebben bij pechgevallen.
Onderweg, en dat geldt voor iedereen:
- Waarschuw elkaar luid en duidelijk bij obstakels of gevaarlijke punten: we zijn verantwoordelijk voor elkaars veiligheid.
- Neem voor noodgevallen mee: je gsm, NTFU-kaartje met je telefoonnummer en evt. EHBO-setje.
- Bij pech of valpartij: op een veilige plek wachten, niemand alleen naar huis.
- Bij valpartij: maak foto's zodat wij bewijs hebben voor NTFU of gemeente.
- We wachten altijd op elkaar, samen uit en samen thuis.
- We houden ons altijd aan de verkeersregels, veiligheid voor alles.
- Club tenue verplicht: TCN-shirt, zwarte broek en uiteraard helm.
- We spreken mensen aan die zich niet aan de gedragsregels houden
Gedragsregels voor veilig fietsen in een groep
Veiligheid:
- Kies de juiste snelheidsgroep; vermoeidheid vermindert de alertheid.
- Heb je een slechte dag? Doegeen kopwerk en/of vraag om minder snelheid.
- Niet met je voorwiel naast een achterwiel komen, houdt veilige afstand.
- Nooit plotseling op je trappers gaan staan of zijdelings uitwijken.
- Niet plotseling remmen (bv bij gemiste afslag), liever de berm in sturen als dat kan.
- Geen (grote) waaiers vormen bij zijwind, vraag om minder snelheid.
- Houdt goed rechts op smalle wegen en bij onoverzichtelijke bochten
Oversteken van kruispunten:
- Wacht tot de hele groep tegelijk kan oversteken.
- Blokkeer daarbij niet de linker weghelft, blijf op je plaats in de groep.
- Voorste rijders: Rustig snelheid weer opbouwen.
- Bij hogere snelheden deelgroepen vormen met ruimte ertussen voor een noodstop.
Uitroepen en tekens:
Bijtijds de juiste weg aangeven bij kruising / splitsing
- LINKSAF___ RECHTSAF___ RECHTDOOR
Bij voorkeur kruispunt oversteken als de hele groep dat in één keer kan
- STOP___ VRIJ
Kop- en staartrijders altijd waarschuwen voor naderend gevaar
- LET OP = onoverzichtelijke situatie, hond, richel, drempel, gat, etc.
- TEGEN = tegemoet komende fietser(s) of voetganger(s).
- AUTO VOOR = tegemoet komende auto.
- AUTO ACHTER = inhalende auto.
- ZIJWEG = let op mogelijke dwarsverkeer.
- FIETSPAD = let op; maak vanaf nu gebruik van het fietspad.
- PAALTJES evt. PULLEKES = paal(tjes) op fietspad.
- ACHTER ELKAAR (of RITSEN) = achter elkaar fietsen (smal fietspad, tegemoet komend verkeer, etc.).
- Elke linker man laat zich daarbij voorzichtig zakken achter zijn buurman.
- DOORDRAAIEN = doorschuiven aan de kop, de rechter man laat zich zakken.
- LEK = rustig uitrijden naar een veilige plek (bij lekke band of pech).
- RUSTIG = voorin niet zo snel optrekken en/of hard rijden.
Waarschuwingstekens:
- Hand omhoog (voorste man) = Vaart minderen.
- Bij links of rechts afslaan arm extra hoog uitsteken.
- Met de hand laag naast je zwaaien = Let op! Obstakel aan die kant.
- Geef waarschuwingen direct en duidelijk door naar achter of voor.
- De meeste ongelukken gebeuren tegen het einde van de rit !!
Tips voor het rijden in een groep
Voor meer informatie kijk ook op www.slimmerfietsen.nl