Toer
In dit menu vindt u alles wat met Toer te maken heeft
Informatie over tochten, de kalender, wegkapiteins en gedrag tijdens tochten.
Wegseizoen
ONZE DOELSTELLING IS VEEL PLEZIER, NUL ONGEVALLEN EN GOED GEDRAG
Wij zijn niet de enigen die in het voorjaar de fiets pakken. Zoals we allemaal weten is het in het begin van het jaar bij mooi weer, altijd druk op de weg met gezinnen, kerkgangers, twitterende jeugd met 4'en naast elkaar en veel ouderen al dan niet elektrisch aangedreven enz enz. En niet te vergeten wijzelf, de wielrenners in vaak grote groepen, veel sneller rijdend dan alle anderen. Helm op, donkere zonnebril, zwetend, bellend en roepend. Een niet-wielrenner (een leek dus) zou zich van minder een ongeluk schrikken. En dan gaat het wel eens mis, helaas, en steeds vaker door alle drukte. Het lontje wordt korter en mensen reageren feller: een middelvingertje hier, een scheldpartij daar.
Bij ongelukken of ruzies zien we dan ook elk jaar meer negatieve stukken in de kranten. Wielrenners krijgen daardoor een slechter imago.
En het wordt elk jaar maar drukker met allerlei soorten fietsers. Ook auto's trouwens.
Het lijkt erop dat de overheid zich ermee gaat bemoeien, misschien volgt zelfs wetgeving. De ANWB komt met adviezen. Toertochten mogen niet meer door de dorpen heen (zie Klimmen-Banneux-Klimmen).
Als de overheid gaat ingrijpen, wordt onze fietsvrijheid ongetwijfeld beperkter.
En hier begint onze verantwoordelijkheid.
Wij, TCN'ers met onze zeer herkenbare en opvallende wielershirts,
moeten ervoor zorgen dat ons niks te verwijten valt:
dat we niet negatief in de pers komen
dat we geen valpartijen veroorzaken
dat we ons voorzichtig gedragen waar het nodig is
dat we medeweggebruikers beleefd waarschuwen en bedanken als ze ons erdoor laten
dat we ons aan de verkeersregels houden
dat we onze NTFU-belletjes op de fiets monteren (5 gram extra mag geen probleem zijn, toch?)
dat we ons conformeren aan het gedrag behorend bij de groene ventieltjes van IkFietsVriendelijk
Dit is uiteraard geen compleet lijstje, maar iedereen weet wat we bedoelen.
Wij hopen van harte dat we op het eind van het seizoen kunnen zeggen dat we veel plezier hebben gehad, geen valpartijen hebben meegemaakt en dat we ons voorbeeldig gedragen hebben.
Namens het bestuur
Maarten Klomp
Toerclub Nuenen en E-Bikes
Nu het gebruik van e-bikes meer en meer toeneemt, wil het bestuur jullie duidelijkheid geven over hoe we daarmee als TC Nuenen om willen en moeten gaan. Onderstaande tekst nemen we op in het huishoudelijk reglement en publiceren het in de KK, op de website en in een Nieuwsbrief.
De Nederlandse wet stelt het volgende :
voor een elektrische fiets zoals een e-racer, e-gravelbike en e-mountainbike gelden dezelfde verkeersregels als voor een gewone fiets. De wettelijke eisen waaraan een elektrische fiets moet voldoen zijn:
- de fiets heeft trapondersteuning tot 25 km per uur
- je moet meetrappen om vooruit te komen
- de elektromotor van de fiets heeft een vermogen van maximaal 250 watt.
In aanmerking genomen de reacties uit de ALV van 20 november 2023 is het beleid van TC Nuenen vwb clubritten :
- speed-pedelecs zijn helemaal niet toegestaan
- elektrische mountainbikes mogen deelnemen aan mountainbike-tochten.
De positie in de groep is achteraan.
- geen enkele elektrische racefiets mag deelnemen aan snelheidsgroepen 26, 28, 30. (de snelheid in deze groepen is te hoog voor een wettelijk toegestane elektrische fiets).
- elektrische racefietsen en elektrische mountainbikes die niet zijn opgevoerd mogen deelnemen aan snelheidsgroep 24 op de weg. De positie in de groep is achteraan.
Het gebruik van een opgevoerde e-bike, die in Nederland niet is toegelaten op de openbare weg, heeft consequenties zodra er een ongeval gebeurt. Zo is iedereen die op een wettelijk niet toegelaten e-bike rijdt, onverzekerd en neemt zelf het risico om aansprakelijk gesteld te worden voor de schade die je toebrengt aan een ander. De eigenaar en/of gebruiker van een opgevoerde e-bike kan daarnaast geen aanspraak maken op de aansprakelijkheids- en fietsverzekering van de NTFU.
TC Nuenen aanvaardt geen enkele vorm van aansprakelijkheid, ook niet t.a.v. de wegkapiteins .
Het risico van fietsen met een opgevoerde e-bike ligt dus volledig bij de eigenaar en/of gebruiker.