Verslagen Diversen

Verslag van de vergadering van de Benidormreis 2018.

Vorig jaar augustus hebben we met een beperkt gezelschap( Gerard, Coen en Hans) onder genot van een pilsje en wat lekkers op het terras van café Ons Dorp de Benidormreis van 2017 geëvalueerd. De rekening kon gemakkelijk worden voldaan uit de gulle bijdrage van de deelnemers die in de pet van Maarten werd gedaan voor een etentje voor de organisatoren van deze reis.
Omdat er zelfs nog een ruim bedrag over was van de bijdrage van de deelnemers van de reis van 2017 hebben we de reis van 2018 op 2 juli jongstleden geëvalueerd. Deze keer was Theo Baudoin wel van de partij. Theo verzorgt al vele jaren de fietsroutes in, vanuit en vooral rond Benidorm. De biertjes op het terras van Ons Dorp hebben we ons wederom goed laten smaken en konden nog steeds worden betaald vanuit de bijdrage van de reis van 2017.
Agendapunten waren o.a. bestemming 2019, data 2019, aangepaste routes en extra aandacht voor deze reis, binnen en buiten de vereniging.
Harrie van den Boogaard deed in zijn verslag over de Benidorm reis 2018 namens een aantal deelnemers de oproep aan de organisatie om na te denken aan een mogelijke andere bestemming in Spanje voor deze voorjaarsreis. Voor velen bleek de eerste de beste dag,  een opwarmritje met de hele groep van ca. 40 kilometer naar Finestrat  al een hele inspanning vanwege de beklimmingen. Helaas moesten er al snel een aantal deelnemers afhaken. Benidorm wordt door steeds meer deelnemers als te zwaar terrein ervaren, zeker voor een voorjaarsreis waarbij sommigen amper een aantal trainingskilometers in de benen hebben zitten.
Nadat we dit onderwerp uitgebreid  ter discussie hebben gesteld was onze gemeenschappelijke conclusie dat er op zo’n korte termijn niet serieus naar een alternatieve bestemming kan worden gekeken. Voor het einde van dit jaar moeten leden al een beslissing nemen of ze wel of niet meegaan voor de Spanjereis april 2019. Dan gaat het concreet over een aantal maanden gerekend vanaf op moment dat we de winterbrochures van Solmar in de brievenbus krijgen waarop we ons kunnen baseren voor het verstrekken van informatie over de bestemming in april 2019 ( gebruikelijk een van de laatste winterreizen). Die brochure is inmiddels vanaf begin augustus beschikbaar en we kunnen vanwege de voorbereidingstijd niet anders dan te kiezen voor Benidorm en wel vanaf vrijdag 5 april 2019.
Wel stellen we alles in het werk om een aantal alternatieve ritten uit te zetten op relatief vlak terrein met hooguit per dag een enkele uitdagende beklimming.
Ook zeggen we toe om voor 2020 serieus naar een alternatieve bestemming te kijken voor deze voorjaarsreis (eind maart of begin april). Die bestemmingen zijn Malaga, Mallorca of de Algarve. Nadeel van deze bestemmingen is dat we dan het vliegtuig zullen moeten gaan reizen en de fietsen zullen moeten huren. Daarvan is dan weer het gevolg dat het prijskaartje mogelijk aanzienlijk hoger zal gaan uitvallen in vergelijking met de laatste jaren. We zullen jullie in de loop van 2019 informeren over het door ons in te stellen onderzoek naar deze alternatieve bestemmingen.

2017_Benidorm_02.jpg

De uitgangspunten voor de Spanjereizen blijven wat ons betreft gehandhaafd: weekje fietsen in een zonnige bestemming vroeg in het voorjaar om de nodige conditie op te doen zodat je er het hele wegseizoen profijt van hebt.  Het andere  uitgangspunt is de betaalbaarheid van de voorjaarsreis.
De Spanjereizen worden al vanaf 2000 georganiseerd door een aantal fietsers vanuit TC Nuenen. Het eerste jaar werd voor Benidorm gekozen.
Een aantal keren is uitgeweken naar de Costa Brava, o.a. Malgrat en Salou omdat Pasen laat in april viel. Ook is een keer uitgeweken naar de maand mei. Al snel werd het duidelijk dat Benidorm met haar uitzonderlijke micro klimaat de beste condities bood voor stabiel voorjaarsweer met de meeste kans op zonnige dagen. Daarnaast is het de verste bestemming die Solmar met de bus aandoet waardoor de eigen fiets ook mee kan in een aanhanger. Belangrijk voordeel is bovendien dat Benidorm betaalbare hotels biedt en een gezellig centrum met winkelmogelijkheden voor de niet fietsers, ruime uitgaansmogelijkheden en een mooie uitgestrekte zandstrand met kilometerslange boulevards. Nadeel is de zit van een busreis van rond de 24 uur die enigszins wordt verzacht wordt door de mogelijkheid om first class (ruimere zitplaatsen) te reizen.
Over de aanmelding en de prijzen van de Benidorm reis 2019 worden jullie binnenkort nader geïnformeerd. De prijzen zijn licht gestegen in vergelijking met 2018. De all inclusive mogelijkheid daarentegen is in prijs verdubbeld. Niet verwonderlijk als je ziet wat met name die Engelsen allemaal weg kunnen werken aan drank. Op die ene Engelsman na dan die iedere dag opnieuw al voor het diner door zijn kameraden naar huis werd ondersteund en op bed werd gelegd. Toch komen we voor de reis in april 2019 met een zeer aantrekkelijk reisaanbod.
Door Gerard werd het idee geopperd om ook voor ATB’ers een aantrekkelijk ATB programma voor Benidorm samen te stellen. Marinus Dekkers kent in Benidorm een aantal personen die regelmatig ATB routes rijden. We gaan proberen daar contact mee te leggen om die te inventariseren en mogelijk benaderen om als voorrijder te gaan fungeren.
Verder hebben we nogmaals kunnen vaststellen dat het een voordeel is om de bus vol of nagenoeg vol te krijgen. Als dat ons in eerste instantie niet lukt met eigen leden, die uiteraard voorrang hebben bij inschrijving, dan willen proberen om een aantal leden van collega verenigingen te benaderen om mee te gaan.
Het is gebruikelijk om over de Spanje reis informatie te verstrekken in de vorm van een bijeenkomst op een maandag in de maand maart. Ook is het gebruikelijk om een reünie te organiseren begin november. Ook over deze datum op een maandag begin november worden de deelnemers van 2018 binnenkort geïnformeerd.
We houden jullie zoals gezegd op korte termijn al op de hoogte van de ontwikkelingen van de voorjaarsreis 2019 en later die van 2020.
Tot binnenkort, horens, schrijvens of ziens, mede namens Gerard, Coen en Theo,

Hans.

 

van Goghloop 2018

Door Martien van den Biggelaar
Voor de 24ste keer organiseerde LONU de Van Goghloop in Nuenen.
Voor de 8ste keer was TCN er bij betrokken.
Bij de loopgroepen 10, 15 km, en de halve marathon fietste een TCN-er bij de eerste loper van de betreffende groep, zowel bij de dames als de heren.
Iedereen ziet dan de eerste loper en van welke groep d.m.v. een bordje voor op de fiets.
Voorafgaand was er de scholierenloop. De groepen 1 t/m 8 liepen 1 rondje en de ouderen meerdere rondjes rond het park.
Het begon om 17.00 uur, de volwassenen begonnen om 18.30 uur.
De 6 fietsers zochten de eerste loper van hun groep, die ze konden herkennen aan de kleur van het nummer welke elke loper droeg.
Sommige fietsers hadden deze taak al vanaf het begin van de Van Goghloop op zich genomen.
Dit jaar waren er twee die dit voor het eerst deden. Bedankt Johan en Jacques.
Ook weer bedankt Huub, Wim, Henk en Tiny voor het direct beschikbaar melden.
Heel fijn als dat zo vlot verloopt.
Ook dit jaar werd mij weer gevraagd niet alleen fietsers te verzamelen, maar ook om weer foto's te maken. Dit van zowel de scholieren als de volwassenen, wat erg leuk is om te doen.
Zoveel kinderen, zoveel volwassenen, hoe verschillend allemaal, hoe ze starten, hoe ze over de finish komen. Zo mooi om dat vast te leggen.
Dan de huldiging met medailles en bloemen met die blijde gezichten en geen spoortje van vermoeidheid meer te zien.
Het weer had zich ook helemaal aangepast t.o.v. de afgelopen week, geen 30 graden maar 22, geen regen maar droog, het kon niet beter.
Weer een chapeau voor LONU, men had het weer goed voor elkaar.
De uitslagen en foto's van de lopers staan op de site van www.vangoghloop.nl.
Van onze fietsers natuurlijk ook op onze eigen site.

Voorrijders:

Henk Kielenstijn:
Op Zaterdag 2 Juni vertrek vanuit Eindhoven naar Nuenen voor de Van Goghloop 2018.
Dit jaar is mij het bordje toebedeeld EERSTE DAME 15 KM.
Zoals elk jaar is de start voor de niet halve marathon lopers een beetje zoeken naar de juiste Man of Vrouw van jou toegewezen afstand.
Ik was in eerste instantie mijn eerste (lopers)vrouw kwijt! Na haar gevonden te hebben en aangekomen op de Broekdijk stond daar een jonge man die onwel was geworden. Snel mijn (loop) vrouw verlaten en iemand van de organisatie gaan waarschuwen. Deze nam snel contact op
met EHBO. Hoop dat alles in orde is gekomen met de jonge man. Bij de finish eerste loopster weer opgepikt en verder onze weg vervolgd.
Mooie overwinning en proficiat voor deze dame! Misschien volgend jaar weer.
Mijn korte ervaring van 2018.


Wim van Uum:
Vorig jaar had Jeffrey (winnaar 15 km heren) nog tegenstand van meerdere lopers uit Nuenen en Helmond (trainingsmaatjes) die elkaar in de eerste twee rondes afwisselden van koppositie, om uiteindelijk in de derde ronde op kop te gaan en te winnen.
Dit jaar kwam Jeffrey direct als eerste de bocht om van het park naar de parkstraat in een hoog tempo, voor weer een race over 15 km. Er was direct een herkenning over en weer. “Fijn dat je weer meefietst” en “Ja en leuk om jouw ook weer te zien hier bij de Van Gog Loop”. “Kan ik je water of sponzen aanreiken”? “Wil je me vertellen als je lopers in aantocht ziet”?
De eerste positie is van start tot finish gedurende de hele 15 km vastgehouden. Jeffrey was blij met de inbreng van TCN; “een mooie en veilige loop op deze manier, waardoor ik me goed kan concentreren op sec het lopen”. Onder dank voor het vrijmaken van de weg, het aangereikte water en het doorgeven van “niet zichtbare” tegenstanders, spraken Wim en Jeffrey af elkaar volgend jaar weer te zien.

Huub Strijbos:
Het was weer zover, de 24e editie van de van Goghloop van Lonu werd wederom georganiseerd op 2 juni. Ik kreeg het bordje halve marathon mannen. Meefietsen met de koplopers, en zorgen dat er plaats vrijgemaakt wordt als het druk wordt op het parcours. De 3 koplopers blijken alledrie Belgen. In de 2e ronde moet er een afhaken en blijven 2 koplopers over die er constant een stevig tempo in houden. In de laatste ronde zitten deze 2 nog steeds bij elkaar en wordt het spannend wie dit gaat winnen. Totdat we op de Berg komen, hier maakt Stef Simons een versnelling waar iedereen versteld van staat en laat nummer twee Jonas Roels nog even 100 meter achter zich.
Kortom, weer een geslaagd evenement van Lonu met mooi weer. Op naar de 25e editie.

Johan Cooijmans:
Het was voor mij de eerste keer om als voorrijder aan deze door LONU georganiseerde Van Goghloop  mee te doen. Ik kreeg de 10km-dames toegewezen. Bedoeling was om rond 18.40 uur ter hoogte van AH Parkstraat de eerste  loper (dame)  van de  10km in het vizier te krijgen. Geen eenvoudige opgave. Er liepen namelijk gelijktijdig ook 15km-dames/heren en ½ marathondames/heren  mee. Ik zou me op het kleurnummer van de 10 km dames (groen) moeten richten. Ik maakte een (te) snelle keuze en reed voor de door mij geselecteerde dame uit tot in het Broek. Inmiddels had de betrokken loopster zich er al over verwonderd dat ze de eerste zou zijn. Voor mij reden om aan mijn selectievermogen te twijfelen. Ik ben toen voor de zekerheid doorgereden en ontdekte dat ik bij mijn selectieproces twee dames gemist had. Ben blij dat ik uiteindelijk ter hoogte van de Broekdijk ‘goed op koers’ zat en het publiek aldus goed informeerde over de eerste 10km-dame. Tot slot had ik tot taak om, samen met Jacques Weterings, om 20.15 uur het festijn af te sluiten door een laatste rondje te rijden achter de laatste loper. Chapeau voor de organisatoren van LONU! De nazit bij Schafrath was ook meer dan geslaagd.

2018_vanGoghloop_02.JPG

Klik hier voor de fotoreportage

Verkeersexamen 23 mei 2018

Door Henrie Maatje
Zoals gebruikelijk de dag voor de oudere schooljeugd om te gaan voor het jaarlijkse verkeersdiploma.
De verzamelplaats is aan de Lissevoort met deze keer een miezerig weertje, maar dan verschijnen Ivan en Henk Kielenstijn met een heuse partytent, chapeau heren.
Koffie erbij, gebracht door Martien van de Biggelaar met privéchauffeur van de brandweer, dus het spel kan beginnen.
Te doen gebruikelijk komt Willie een kwartier te laat, maar Neel, Henk, en ik waren er al.
Fotosessie en dan starten. Sommigen zo zenuwachtig, dat er een zei: vanmorgen zat er mijn bel nog op!!!
Het verliep verder soepel met het ingespeelde team waarvan Henk al voor de tiende keer zijn bijdrage levert.
Rini Sanders kwam ook nog fff in de weg lopen maar dat noemt men coördineren.
Een leuke ochtend met hopelijk allemaal geslaagden, maar dat horen ze de dag  daarna.
Veilig Verkeer Nederland bedankte de toerclub voor de geleverde manschappen.
Hebben we toch weer een positieve bijdrage geleverd aan het wat veiliger fietsen in het drukke verkeer.
Tot volgend jaar.

2018_VVN_5.JPG

Door Martien van den Biggelaar
Ook in 2018 werd door TCN medewerking verleend aan het verkeersexamen en wel voor de 12de keer. Ieder jaar krijg ik het verzoek van VVN (Jacques Weterings) om een viertal TCNers te vergaren voor dit evenement. Dat ging als van ouds weer erg vlot en stonden erg ervaren mensen weer klaar om op Lissevoort hun taken te vervullen. Bedankt Henrie, Henk, Neel en Willie.
Totaal waren er 10 groepen van de 8 scholen in Nuenen van groep 7 die het examen aflegden.
5 Groepen startten op parkeerplaats Lissevoort en de andere 5 op de Jacobushoek.
Zelf ging ik wederom met de brandweerwagen mee om de posten van koffie en/of thee te voorzien.
Wilfred Clermonts was dit jaar verhinderd en in zijn plaats zat als medewerker van de brandweer Paul van der Putten achter het stuur.
Ook dit jaar was er een vervelend voorval. We kregen een berichtje dat er een jongen een lekke band had. De jongen, na aankomst, met fiets in de wagen geplaatst en naar het startpunt gebracht waar een fiets klaar stond. Onder begeleiding van Rini Sanders (medewerker verkeer van de gemeente Nuenen) kon hij de rest van zijn examentocht afmaken.
Het weer was af en toe een drupje regen dus prima voor de posten, deelnemers en medewerkers.
Zoals ieder jaar zijn we erg benieuwd of er nog kinderen zijn die het over moeten doen.
Graag zien we dan ook de resultaten tegemoet. Alvast bedankt VVN Nuenen.

Klik hier voor de fotoreportage

Thema avond 26 maart 2018

door Maarten Klomp
Onze jaarlijkse thema-avond hebben we ruimschoots onder de aandacht gebracht waardoor de opkomst van leden wederom goed was: 50 bezoekers. Voor deze avond waren we er in geslaagd 2 interessante sprekers uit te nodigen. De aftrap werd gedaan door Mari de Bijl. Hij is boswachter in onze regio en woont in Heeze vlakbij het kasteel. Mari is brabander in hart en nieren en schrijft wekelijks, elke maandag,  een artikel in het Eindhovens Dagblad over zijn belevenissen in de natuur. Verrassend was dat hij tussen de dierenonderwerpen een klein intermezzo hield met gedichtjes uit eigen koker. Zo’n beetje a la Toon Hermans maar dan stukken geestiger en snediger. We gaan proberen enkele daarvan te mogen publiceren.
Zijn onderwerpen gingen over dieren die wij tijdens onze ritten zouden kunnen ontmoeten. Hij begon over dassen, helaas zien we die meestal dood langs de weg, zelden levend, want nachtdieren. In onze buurt moeten enkele dassenburchten zijn, herkenbaar aan zandwallen met een hoop gangen en sporen. Mountainbikers moeten er langs komen, zou je zeggen. Lokaties gaf Mari niet, waarschijnlijk worden deze geheim gehouden ter voorkoming van vandalisme. De volgende dieren waren het tamme en wilde zwijn. Vooral bij de laatste moeten we beducht zijn op ontmoetingen. Heeft een zeug jonge biggen, rij er dan met een grote boog omheen of draai om. Ze kunnen agressief zijn om hun jonkies te beschermen. Wilde zwijnen zitten tegenwoordig op veel plekken. In het Leenderbos zie je langs de weg heel duidelijk de omgewoelde berm. Vind je er eentje, neem die dan mee want ze zijn erg lekker.  Zijn laatste onderwerp ging over boomkikkers, maar die hebben zo’n goede schutkleur dat ze voor ons fietsers zowat onzichtbaar zijn.

2018_MariDeBijl.jpg

Na de pauze vertelde Peter Linders over zijn ervaringen tijdens zijn tocht van Nuenen naar Montejaque dat in de buurt van Ronda ligt in Andalusie, zuid Spanje. 3400 kilometer solo in 5 weken. Met een Santos probleemloos de hele rit uitgereden. Dat niet alles even leuk was bleek uit zijn met mooie foto’s ondersteunde verhaal. Vooral noord-Frankrijk was een hele mentale kluif vanwege het weer en vooral de eenzaamheid. In september is daar bijna alles dicht. Overigens wel goed voor de lijn, want 10 kilo lichter bij aankomst ondanks een baard van 5 weken. De grenspassage van Frankrijk met Spanje werd door Peter met ons gevierd door een glaasje sangria rond te delen. Al met al een heel boeiend verhaal, met prachtige plaatjes van landschappen, en tips voor degenen die ook aan zo’n waagstuk zouden willen beginnen. Peter , nogmaals zeer bedankt daarvoor.
Zoals gebruikelijk werd er nog wat nagekaart aan de bar, fietsafspraakjes gemaakt, commentaar geleverd en een drankje genomen. Kortom, wederom een leuke en interessante avond.
 


Door Hein Donkers:

Met leuke inspirerende gedichten van Mari de Bijl, tussen zijn vier onderwerpen over de natuur en een boeiend verhaal van Peter Linders over zijn fietstocht naar zuid-Spanje was deze thema-avond wederom geslaagd.
Klokslag 20.00 uur verwelkomde de voorzitter alle aanwezigen, ongeveer 50 leden, en een speciaal woord van welkom voor de Boswachter in ons ATB-gebied Mari de Bijl en onze oud voorzitter Peter Linders.
Mari, in dienst van het Brabants landschap, gaf aan dat hij een viertal korte onderwerpen zou toelichten en tussen door uit eigen bundel enkele gedichten zou voorlezen. In het project omtrent de zogenaamde Weesdassen, wat in Heeze enkele jaren geleden was opgestart, kregen de toehoorders een aardig inkijkje in de leefwereld van de Das en zijn burcht. Veel geduld  heeft de populatie in ons gebied prima versterkt. Overigens hebben de inwoners van onze gemeente in 2009 de das als ambassadeurssoort aangenomen. De basisschool de Dassenburcht heeft mede daaraan haar naam te danken.
Tamme varkens uitzetten in een omheind stukje bos, om daarmee de bosgrond te verrijken met mest en nieuwe vegetatie, was een prima initatief van een boer uit Sterksel gezamenlijk met het Brabants landschap. Ongeveer twee jaar heeft dit gespeeld en het resultaat was verassend. De varkens krijgen door deze levenswijze volop vroeten en hun snuit werd daardoor aanzienlijk steviger.
Wilde zwijnen is weer een heel ander beleving. Sterker nog deze beesten zijn een regelrechte ramp voor de bossen en de landbouw. Vermenigvuldiging met factor 4 zorgt voor een snelle uitbreiding. Er zijn twee officiële leefgebieden, dus ook beschermd, in Nederland en wel de Veluwe en de Meijnweg nabij Roermond. Bij ons in de regio horen ze niet thuis vandaar dat de jagersverenigingen er een opdracht bij hebben. Maar 1 x maal succes in 40 uur kan niet op tegen factor 4. Mocht je ze tegenkomen kun je ze het beste met wilde gebaren verjagen was het advies.
Een opkikkertje kan de boomkikker wel gebruiken. Terug van 350 exemplaren in 2016 naar een tiental nu heeft te maken met de extreme waterstanden van het verleden. Wat de toekomst oplevert is de vraag.
Tijdens de pauze had Peter zijn Santos binnen gereden. Daarna stak hij van wal.
Op zijn vertrek datum van 30 augustus waren de weergoden hem niet gunstig gestemd. Echter goed voorbereid was het moment na uitstel van een halfuur toch daar. Karin en een aantal buurbewoners zwaaide hem uit. Richting België, waar Kees en Gertie hem verraste met koffie.
Langs de maas, Dinant richting Verdun. Noord Frankrijk was geen lolletje, Te koud en te saai.
Campings hier en daar al gesloten. Zijn foto’s geven een goed beeld. Midden Frankrijk wordt beter. De zon laat zich vaker zien. Met zij stalen ros en bepakking van totaal 45 kilogram gaat het prima, Dat hij te veel heeft mee genomen ervaart hij inmiddels wel.
Tussendoor een Chambre D’Hotes voor een goed bed als tegenhanger van zijn pup-tentje bracht hem tussen de wijnvelden in Zuid-Frankrijk. De eenzaamheid speelt hem soms parten, echter contact met het thuisfront geeft hem weer de nodige duw naar de eindbestemming.
Op de grens van Frankrijk met Spanje worden de luisteraars getrakteerd op een onverkwikkelijk wijntje. Proost. Vandaar wordt het leuk, Olijfgaarden, de juiste temperatuur en prima wegen maken dat Peter in de juiste modus richting het zuiden rolt. Voormalige spoorlijnen zijn een onderdeel van zijn route. Op de eindbestemming wacht Karin zijn Peter op waarna ze samen nog een aantal weken genieten van “hun plekje”. Chapeau voor Peter maar ook niet te vergeten Karin.

Enkele gedichten van Mari de Bijl.


Het zwarte gat.

Ik heb mijn deel gehad,
Mijn vrouw heeft mij verlaten.
Ik waer bang veur ut zwarte gat
Ik waer in alle staten
Ik heb nouw un vriendinneke
Nu is alles wir oke
Ut is un negerinneke
Da zwarte gat….. da valt wel mee

Dierenarts

Ik vond een jong hondje in het bos
Zonder stertje en hij miste een poot en oor
De dierenarts zi: ik zal um af moeten maken!
Ik zeg, da docht ik ok al, wanneer is tie klaor?

Pastoor

De pastor sprak van de preekstoel over een mooie Europese Gemeenschap
Maar hij had eigenlijk het liefste mét een mooie Europese Gemeenschap.

Wijwater

De Pastoor dronk wijn, en wij water. 

 

Lonu van Goghloop 2017

Door Huub Strijbos
Op zaterdag 3 juni was het weer zover, de 23e van Goghloop werd georganiseerd door Lonu in het centrum van Nuenen. Het begon al rond 17:00 met hardloopwedstrijden voor de jeugd rond het Park, en om 19:30 uur begon het programma voor de volwassenen.

Klik op de foto voor een fotoreportage.

De route gaat vanaf het Park de Parkstraat in, door de Voirt naar de Helsestraat, om door het Broek naar de Broekdijk te lopen. Dan het laatste stuk via de Berg weer terug naar het Park.
Om 19:30 uur starten de lopers van de halve marathon. Henrie Maatje fietst mee met de eerste man van de halve marathon en Tiny van Zwol met de eerste vrouw.

10 minuten later is het de beurt aan de 5, 10 en 15 Kilometer om te starten. Met de 5 Kilometer fietst niemand van ons mee, omdat die maar 1 ronde lopen. Wim van Uum fietst mee met de eerste man 15 Km en Harrie van den Boogaard met de eerste vrouw van de 15 Km. Henk Kielenstijn rijdt mee met de eerste vrouw 10 Km en ikzelf met de eerste man 10 Km.
Ieder moet zoeken naar de eerste persoon van de juiste afstand, want nu loopt alles door elkaar.
Ik kom meteen bij de juiste persoon uit, want de eerste man van de 10 km loopt voorop. Er vormt zich een groepje van 3 personen van de 10 Km die om beurten de kop overnemen.
Wanneer we de eerste keer de Helsestraat inlopen komt Luc Schout uit Nijmegen naar voren en begint een tempo te lopen dat niemand meer kan volgen.
Met moeite kan ik zorgen dat alle lopers voor ons aan de kant gaan om de eerste loper ruimte te geven.
Wat een tempo!
Na afloop blijkt dat hij de 10 Km heeft gelopen in 31 minuten en 24 seconden. Als je dit omrekent kom je uit op een gemiddelde van 19,2 Km per uur!
Voorbij de finish feliciteer ik hem met de eerste plaats en het hoge tempo. Hij geeft aan dat er ook een goeie haas voor hem zat op de fiets.

Omdat ik als eerste begeleider binnen ben krijg ik het bordje “Laatste loper”.
De bedoeling is om hiermee te gaan fietsen om 21:15 uur.
De lopers die hierna binnenkomen en eigenlijk nog een volle ronde moeten, mogen die laatste ronde niet meer lopen.
Ik ga fietsen en in de Parkstraat zie ik de laatste al lopen, maar een eindje voor hem loopt ook nog een vrouw de laatste ronde.
De vrouw komt steeds dichterbij en wordt in het Broek de laatste loper. Ze heeft veel pijn maar blijft toch volhouden.
Op de Berg aangekomen wordt ze aangemoedigd door haar eigen man en kinderen die haar de finish over roepen.
Wel valt op dat we op de Berg al autoverkeer tegenkomen, bij de Lindeboom blijkt dat de dranghekken al aan de kant gezet zijn en dat de mensen van de organisatie de posten al verlaten hebben.
Dit komt voor een loper natuurlijk wel heel vervelend over.
Bovendien fiets ik met het bordje “laatste loper” om de kijkers te laten weten dat er geen lopers meer komen, en voor de mensen die in de organisatie zitten een teken dat de wegafsluitingen opgeheven kunnen worden en dat ze de post kunnen verlaten.

Hier is duidelijk iets misgegaan en dat heb ik de organisatie in een mail wel laten weten, als aandachtspunt voor de volgende keer.
Al met al kunnen we terugkijken op een gezellige avond die bij Schafrath nog werd afgesloten door een optreden van een Bluesband.
 

Verslag Verkeersexamen voor de groepen 7 op woensdag 10 mei 2017.

Door Harrie van den Boogaard.
Op woensdag 10 mei vonden de verkeersexamens plaats van de groepen 7 van de basisscholen uit Nuenen en Gerwen. Na het theoretische deel een paar weken geleden, moest nu door de leerlingen aangetoond worden dat ze zich ook in de praktijk veilig in het verkeer kunnen begeven!

Om 08.00u was er al enige bedrijvigheid waar te nemen op de parkeerplaats van t.v. de Lissevoort. Als eerste werd er een enorm groot spandoek opgehangen van Veilig Verkeer Nederland. Daarna bracht men alles in gereedheid om de enigszins nerveuze examenkandidaatjes te ontvangen. Hiervoor waren vijf vrijwilligers van toerclub Nuenen opgetrommeld. De meeste van hen helpen hier al jaren mee. Op een andere plaats in Nuenen s
peelde hetzelfde tafereel zich af, omdat de drukte op één startplaats te groot zou zijn.

Klik op de foto voor een fotoreportage

Om 08.45 u arriveerden de leerlingen van basisschool Heuvelrijk uit Gerwen. Door twee leden van de toerclub t.w. Neel Rijnders en Harrie van den Boogaard werden de fietsen nauwkeurig onderzocht om te zien of er eventuele mankementen waren te ontdekken. Dat was niet het geval en dus kregen alle fietsen de verlangde OK – sticker. Wat wel opviel was dat veel fietsen erg slappe banden hadden. Ook dat werd snel opgelost, door de aanwezigheid van twee deugdelijke fietspompen. Ons prominente clublid Willie Hoens, voorzag alle kinderen van een hesje met het juiste rugnummer en good old Henk Kielenstijn liet precies om de minuut een leerling starten.

Het was aangenaam zonnig weer en er hing een leuke sfeer; zelfs bij de toch ietwat nerveuze leerlingen. Even later arriveerden de leerlingen van de tweede school: de Dassenburcht. Ook hier verliep de keuring van de fietsen, het aandoen van de hesjes met de rugnummers én het laten starten van de kinderen, vlekkeloos! Als laatste school, meldden zich de leerlingen van de Rietpluim. Deze school kwam met twee groepen zeven. Nadat hiervan de laatste leerling zijn fietsexamen had voltooid, konden de hesjes weer worden ingeleverd  en netjes op volgorde door Willie worden opgeborgen voor het volgend jaar. Nadat Wilfred met het busje van de brandweer en bijrijder Martien van den Biggelaar hun koffieservice én hun controlerende functie erop hadden zitten, meldden zij zich ook weer op de startplaats. Rini Sanders ontving de scorelijsten van de mensen die onderweg gepost hadden. Zo zat het verkeersexamen 2017 er weer op. Nu maar hopen dat alle kandidaatjes geslaagd zijn!

Door Martien van den Biggelaar
Evenals voorgaande jaren ging het vergaren van 4 personen weer heel gemakkelijk. Bedankt Willie, Neel, Henk en (voor het eerst) Harrie. Nu voor de 11de keer dat TCN tijdens het examen Veilig Verkeer Nuenen bijstaat op de parkeerplaats Lissevoort.
Zelf ging ik weer mee met de brandweerauto en chauffeur Wilbert, om eventuele calamiteiten in de examenroute op te vangen. Bovendien zorgt de Gemeente Nuenen voor koffie en thee voor de posten die langs de route hebben plaatsgenomen. Deze zijn steeds erg blij en dankbaar als hun dat wordt aangeboden. Zeker als het zo koud is op deze vroege morgen.
Er gebeurt meestal wel iets waarbij we een kind moeten helpen, zo ook dit keer. We hoorden bij een post dat een kind verkeerd kwam aanrijden en daarna niet was afgeslagen waar het zou moeten afslaan. Wij rijden snel even die richting in en ja hoor we hadden hem snel te pakken. Het huilen stond hem nader dan het lachen. We konden hem weer snel naar het juiste pad brengen!
Het was weer een goed TCN team wat de kinderen voorbereidde op een voor hen spannende examentocht. Hopelijk weer tot volgend jaar.