Techniek en tips

Tijd voor een nieuwe helm?

Lekker fietsen met de zon op je kop en de wind door je haren? 
Gelukkig zien we steeds meer fietsers met helm. Heel verstandig! Een helm vangt de ergste klap op bij een valpartij waardoor ernstig letsel voorkomen kan worden. Wist je echter dat valhelmen een houdbaarheidsdatum hebben? Vaak gaan helmen maar 3-5 jaar mee voordat zij hun beschermende functie verliezen. UV-straling kan dit proces versnellen. Aan de binnenkant van je helm vind je een productiedatum. Komt deze uit maart 1997? Dan moet je maar eens aan vervanging gaan denken.

Een aantal tips op een rijtje...

-  Een helm moet goed ventileren; oververhitting leidt tot een afname van het reactievermogen
-  Zorg dat de helm goed past! Zet de helm horizontaal op het hoofd. De riempjes moeten de oren vrij laten, de stelriem moet blijven zitten bij schudden en het helm moet ongeveer 2cm boven het hoofd zitten
-  Draag je een (fiets)bril? Houd deze dan op tijdens het passen
-  Een helm moet voldoen aan de Europese veiligheidsnorm EN 1078
-  Na een val of ongeval is de helm niet meer bruikbaar, ook als er geen zichtbare schade aan de buitenkant is!
-  Onderhoud je helm door deze schoon te maken met een vochtige doek. Fietshelmen kunnen beschadigen door bepaalde schoonmaakmiddelen. Dompel de helm ook nooit onder water!
-  Bewaar je helm op een droge, koele plaats. Dit verlengt de levensduur (tussen de 3-5 jaar) van je helm. Bewaar je helm niet in een tas of doos. Je transpiratievocht kan dan niet goed verdampen. Leg je helm ook niet in de zon. De buitenschaal kan namelijk vervormen.
-  Fietshelmen hebben een houdbaarheidsdatum! Als het schuim in je helm uitdroogt, verlies de helm zijn functie. Binnenin je helm vind je de productiedatum van de helm.
-  Koop geen tweedehands helm! Je weet niet wat ermee gebeurt is.
-  Fietshelmen kosten tussen de €25,00 (kinderfietshelm) en de €200,00. Omdat alle helmen aan strikte veiligheidscriteria moeten voldoen, krijg je geen extra veiligheid door een dure fietshelm te kopen. Je betaalt dan voor comfort, uiterlijk, aerodynamica, gewicht en merk.  

Een val en tref uit duizenden

Het is al enkele jaren geleden dat deze duikeling gemaakt is. Een erg mooie manoeuvre die gemaakt werd voor de fotograaf Connie Sinteur.
Deze TCNer had er veel voor over om de aandacht te krijgen maar het is wel gelukt. Gefeliciteerd Hans voor de uitvoering en Connie om deze stunt zo mooi vast te leggen.

Het is bij deze duikeling goed gegaan maar het kan anders en daarom het onderstaande artikel.

Schouder letsel sleutelbeen (AC) gewricht bij fietsers

Door Burt Klos
Het gewricht tussen sleutelbeen en schouderblad is het AC gewricht (Acromio- Claviculair = dak van het schouderblad naar sleutelbeen)
Bij een val van de fiets kan dit gewricht beschadigd raken.
Er kan dan een stukje bot mee gegaan zijn, dan zou het ook een gebroken sleutelbeen kunnen heten.
Het letsel is minder pijnlijk dan een gebroken sleutelbeen en gaat daarom vaak zonder diagnose en of behandeling voorbij.
Opvallend is dan het feit dat het sleutelbeen na dit letsel omhoog en omlaag kan bewegen. Dit heet het pianotoets fenomeen.


Bij beschadiging van dit gewricht is er vaak pijn bij bepaalde bewegingen en bij druk en afsteunen op het stuur.
Behandeling met Fysio, houdingsoefeningen, taping kan helpen om een geïrriteerd gewricht tot rust te laten komen.
Bij aanhoudende klachten zal er na een periode van enige maanden een injectie met verdoving en ontstekingsremmer worden gedaan.
Vaak is dit afdoende om de klachten sterk te laten verminderen.

Grade 1:          Kapsel intact
Grade 2:          Te ruime kapselbanden
Grade 3:          Meerdere banden kapot
Omdat het gaat om een klein gewricht met vaak ook nog slijtage en of kraakbeen beschadiging zal deze injectie in het gewricht tussen sleutelbeen en schouderblad  vaak door een specialist, orthopaedisch chirurg worden uitgevoerd.
Als er hierna nog steeds klachten blijven ontstaan kan een operatie worden uitgevoerd, waarbij een stukje bot van het sleutelbeen wordt verwijderd, zodat het over elkaar schuren niet meer mogelijk is.

Burt Klos
Orthopaedisch Chirurg
ICONE Orthopaedie en Sportletsels


A.     AC gewricht 1 cm verwijderd
B.     Schijngewricht

Het belang van de juiste framemaat

Het aantal mountainbikers dat bij de aanschaf van een nieuwe fiets de overstap maakt van 26 inch naar 29 inch is afgelopen jaar weer behoorlijk gestegen. Vanzelfsprekend blijft de framemaat een belangrijk punt bij de aanschaf van je nieuwe mountainbike. Zeker wanneer je al fysieke klachten hebt op je oude fiets. Onderstaand voorbeeld illustreert een aantal veelvoorkomende klachten die relatief simpel te voorkomen zijn door o.a. de juiste framemaat te kiezen.
Gerard overweegt de overstap van een 26 inch naar een 29 inch mountainbike. Op zijn oude fiets speelden klachten in rug, nek en schouders een rol. Met name bij de marathons die hij gereden had begonnen de klachten zich na zo’n 2 uur te openbaren. Het werd de laatste tijd voor hem een reden om een kortere afstand te kiezen dan hij zou willen. Hoewel hij naar eigen zeggen geen sterke rug had, leverde hem dat in andere omstandigheden geen klachten op.  Bij het fysieke onderzoek kwam naar voren dat de flexibiliteit van rug en hamstrings gemiddeld was. 

Op het moment dat hij op zijn fiets plaats nam werd duidelijk wat de klachten veroorzaakte. Gerard, 1.74 m,  reed op een fiets van 20 inch. De fiets was te groot. Op zijn fiets was een stuurpen gemonteerd van 11 cm. Hij zat overstrekt op de fiets. Om dit enigszins te compenseren had hij het zadel meer naar voren gezet. 
Daarna was het tijd voor het vinden van de positie op de SiCi sizecycle. Na de beeldanalyse en de meting was het resultaat dat de afstand tussen zadel en stuur 10 cm korter moest worden. Het zadel moest echter ook nog 2,5 cm naar achteren. Ook de hoogte van het zadel en het stuur moesten aangepast worden.

Deze aanpassingen waren alleen niet op zijn oude 20 inch fiets te realiseren. De conclusie was dat hij het beste af was met de kleinste maat 29er. En dat niet alleen: Gerard moest een fiets hebben met een zo kort mogelijke bovenbuis (horizontaal gemeten). Voor hem betekende dat toch een ander merk dan wat hij in eerste instantie voor ogen had.
Inmiddels rijdt Gerard 2 maanden op deze fiets. De klachten zijn (vrijwel) verdwenen en door een betere balans heeft hij meer controle op de fiets. Hij kan eindelijk zijn lange afstanden weer rijden!

Tip: Kies bij twijfel voor de kleinere framemaat. Een langere stuurpen of zadelpen zijn eenvoudig te monteren als het nodig is. Het frame inkorten is onmogelijk.

Het rijgedrag van veel racefietsers veroorzaakt ergernis en ongelukken

De laatste tijd komen er steeds negatieve berichten in dagbladen, bij de fietsersbond en NTFU. Het is onmiskenbaar zo dat ons drukke wegennet gecombineerd met een toenemend aantal buitensporters steeds vaker tot confrontaties leidt.
Dit is erg jammer vindt het TCN Bestuur omdat men nu geneigd is de fietsers die in groepsverband fietsen op voorhand te bekritiseren. Eerlijkheidshalve is het ook weer niet geheel onterecht dat er soms kritiek wordt geuit. Daarom hebben we eens gekeken naar een artikel waar men goede aanwijzingen had. Dit gevonden op de site, en waar anders, bij de Fietsersbond.
Wij als leden van TCN moeten ons ook realiseren als wij door ons enthousiasme eens de fout in gaan dat we direct herkenbaar zijn met onze mooie maar ook duidelijk herkenbare shirts.
Laten we daarom ook onderstaande regels in ere houden dan zullen we onze goede naam zeker niet verdoen.
 
Regels waaraan iedere wielrenner zich moet houden:

  1. We delen onze schaarse ruimte met anderen en eisen hem niet voor onszelf op.
  2. Fietsplezier mag niet ten koste van andere weggebruikers gaan. Ballorigheid is link.
  3. De veiligheid van andere weggebruikers, je maten en jezelf gaat voor.
  4. Draag altijd een helm als je op de racefiets zit.
  5. Houd je aan alle verkeersregels.
  6. Waarschuw je maten altijd, met behulp van tekens maar ook vocaal en liever een keer teveel dan een keer  te weinig.
  7. Denk steeds aan de laatste man in het peloton die niet hetzelfde overzicht heeft als diegenen die op kop rijden.
  8. Bij pech of bij een valpartij zoek je met je maten zo snel mogelijk de kant van de weg op zodat ander verkeer ongehinderd door kan rijden.
  9. Zorg dat je verzekerd rondrijdt. (Als lid van de NTFU ben je verzekerd)
  10. Wees beleefd. Attendeer nietsvermoedende weggebruikers op je komst, maar schreeuw en bel ze niet van de weg.
  11. Bedank, zeker als laatste man, de mensen die zo vriendelijk zijn om opzij te gaan of de weg vrij te maken.
  12. Respecteer je fysieke leefomgeving: gooi niets op de grond en neem afval mee totdat zich een vuilnisbak aandient.
  13. Respecteer ook maatschappelijk je omgeving: fiets bijvoorbeeld op zondag niet vloekend door Staphorst. (of Nuenen)
  14. Realiseer je dat een georganiseerde toerrit overlast veroorzaakt en houd dus zoveel mogelijk rekening met de streek en zijn burgers waar je te gast bent.
  15. Vermijd toeristische routes op toeristische piekmomenten zoveel mogelijk.
  16. Rijd je per ongeluk toch op een drukbezet fietspad, dan pas jij je aan het verkeer aan en niet andersom.
  17. Toiletteer zo dat anderen daar visueel geen aanstoot aan kunnen nemen noch hinder kunnen ondervinden van de residuen.
  18. Spreek elkaar aan op overtreding van deze regels. Corrigeer elkaar.